tirsdag 9. februar 2010

Tanker..



Dette er en redigert utgave av noens tanker en sen nattetime:

Å være pårørende til en alvorlig syk person er en stor belastning. Da er det godt å ha mange rundt seg som bryr seg om..
Det er godt å få snakke om det som skjer, og det er godt å få slippe av og til.

"Hva kan vi gjøre for dere?", er et spørsmål vi ofte får.
Svaret er ikke enkelt. Det er mye vi trenger, men vi er for slitne til å definere det.
Vi vet ikke hva vi skal be om, og vi vet ikke når vi kan gi noe tilbake.

Hvis jeg skal tenke høyt for meg selv rundt temaet måtte det bli noe slik:

- Ikke vær redde for at vi er for slitne for besøk.
Vi er ikke det, men vi er for slitne til å invitere. For slitne til å slå telefonnummeret selv.
Det kan være ensomt av og til, men vi klarer ikke komme oss ut av det.
Så kom innom neste gang du går tur. Ta en kopp kaffe.

- Ikke vær redd for å spørre hva som skjer. Det er lettere å snakke om det når dere spør, og jo mer konkrete spørsmål jo enklere.
Det er mye bedre å spørre oss enn å forsøke å trøste oss.
Noe av det vondeste vi hører, er når andre enn nær familie og venner forteller oss om gode prognoser.
Vi vet alt om prognoser, og er glad de er gode, men det hjelper lite om man er på gal side av skillet. Vi fokuserer ikke på statistikk

- Ikke spør om vi vil bli med en gang. Vær konkret. "Vil du være med i morgen", er det mulig å ta stilling til. "Vil du være med en gang" krever for mye energi å forholde seg til når det står på som verst.

- Og absolutt ikke minst - for dere som kjenner Klara Thomine, fortsett å komme på besøk. Besøkene hun får blir alltid lyspunkter for henne. All sosialisering og alt som gjør at vi kan få tenke på noe annet er så inderlig velkomment.
Vi bare k l a r e r ikke å planlegge det selv..

10 kommentarer:

  1. Herlighet for et flott innlegg!!! Det er jo nettopp slike ting man tenker på som "utenforstående" også....
    EN ting som er sikkert, er at neste gang jeg er i Kragerø skal jeg ta en tur innom om vi er friske og dere er hjemme!!! Tenk så gøy Hannah og Klara vil ha det<3
    Tenker mye på dere...husk det neste gang dere sitter i de sene nattetimer og tankene melder seg på. Dere er alltid i NOENS tanker!!!

    Klemmer, Anette

    SvarSlett
  2. Det var et fint innlegg, synes jeg. Takk for at dere forteller oss dette! Regner med at kaffetraktern må fyres opp, for nå blir det besøk på dere :) Masse klemmer fra Kristine

    SvarSlett
  3. Et utrolig flott og sant innlegg. Jeg kjente meg igjen i alt sammen, akkurat sånn er det. Takk for at du setter ord på det. Det kan nok hjelpe mange, både de som er i situasjonen og de som er utenforstående - skulle nesten vært en plass der enda flere kunne lese det.
    <3 Turid

    SvarSlett
  4. Så fint sagt, Siri. Jeg er VIRKELIG en av dem som har vært på skal vi finne på noe "en gang", samtidig som jeg har vært redd for at det kanskje ikke passer. Men neste gang dere er på Riksen, vil jeg veldig gjerne møtes, enten møte dere der, eller et annet sted, alt ettersom hva som passer for deg. Tenker masse på dere, Siri, og har fulgt med på bloggen sin siden før dere reiste til USA. Kan ikke sette meg inn i hvordan dere har det, men jeg kan prøve...

    Alt godt ti deg og dine, Sirimor.

    Stor klem,
    Astrid <3

    PS. Endelig skjønte jeg hvordan man kan legge inn en kommentar her:)

    SvarSlett
  5. Så flott skrevet Siri!!! Akkurat sånn vi tenker, men jeg syns det er så vanskelig og sette ord på det! Men det traff så rett ;) Håper det er bra med dere. Klemmer fra alle oss i Moss.

    SvarSlett
  6. Kjære Siri. Så fint at du setter ord på dette, det er nok mange som ikke helt vet hvordan de skal møte dere i hverdagen. Jeg er ikke blant de du møter hver dag, dessverre, men vil du skal vite at jeg tenker masse på dere. Synes måten du bruker bloggen på er veldig flott, og det gjør at man føler man kan være litt "nær" likevel! Klemmer fra nabotvillingen Solveig!

    SvarSlett
  7. Hei alle sammen.

    Vi "stjal" disse tankene fra Cecilie, nettopp fordi vi følte det var så riktig for oss, og som jeg ser av kommentarene til våre venner med felles erfaringer, gjelder dette for de fleste med kreft-syke barn.

    Akkurat nå er vi på riksen igjen, og har vert inne siden onsdag. Blir sannsynligvis MR i dag.

    Takk til alle som følger med oss.
    Klem

    SvarSlett
  8. Så godt skrevet Siri.....jeg sender mange tanker, og tro meg jeg har tenkt mye på dere, men i og med at vi ikke har vært i så mye kontakt lenger har jeg liksom følt at jeg ikke bare kan dukke opp nå.....etter så laaaaang tid. Men vit at jeg tenker på deg..

    SvarSlett
  9. Ja denne loggen har nok fått mange av oss til å felle tårer i bøtter og spann når vi har sittet her å lest. Måten du formiddler dette på er helt utrolig flott. Takk for at du lar oss ta del i livet deres når det blåser som verst og for å sette ord på dette som er så vanskelig,nemlig livet selv.Fra første gangen jeg traff deg så har du og dine vært i tankene mine hver dag. Alle som en! alle som en!

    SvarSlett
  10. for en flott familie dere er. det gjør meg vondt å vite at dere stritter i motvind. men her ser det også ut til å være nok indre styrke til å få til det meste. Flott dette siste innlegget. det skulle muligens vært gitt ut som hjelpebrosjyre til mange. jeg tar det i alle fall med meg. takk skal du ha.

    Jeg sender dere en inderlig bønn og all den gode energien dere kan ta imot. Ha ei god familiehelg og lykke til på bedringens vei! Klem fra Åpent hus

    SvarSlett